Välkommen

Hej och välkommen till Naturskyddsföreningen i Uppsala län!

Uppsala län är ett av Sveriges snabbast växande län. Tillsammans med Stockholm och Mälardalen utgör länet landets största arbetsmarknad med en tredjedel av den svenska befolkningen. Uppsala läns befolkning har ökat stadigt de senaste åren och den 30/6 2013 var invånarantalet enligt SCB cirka 345 000 personer. Länets yta är 7037 kvadratkilometer.

I länet finns 8 kommuner med lokala kretsar: Älvkarleby, Tierp, Östhammar, Heby, Uppsala, Knivsta, Enköping och Håbo.

Naturskyddsföreningen är en ideell och partipolitiskt obunden miljöorganisation. Föreningen har ca 192 000 medlemmar och finns i lokalföreningar/kretsar och länsförbund över hela landet. Kärleken till naturen är vår drivkraft.

Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot och försöker hitta konstruktiva lösningar på problemen. Ju fler vi är, desto större kraft har vi att förändra samhällsutvecklingen till det bättre. Vi arbetar med att påverka politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt.

Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Vi står dessutom bakom världens tuffaste miljömärkning, Bra Miljöval. Den är en del i vårt arbete med att utveckla bra verktyg för miljömedvetna konsumentval.