Pressrelease: Naturskyddsföreningen växer – naturen har Sveriges största hejarklack!

naturenshejarklack_facebook_1200x1200Naturskyddsföreningen fortsätter växa. Föreningen har aldrig varit större och har nu 224 000 medlemmar över hela landet. Tillsammans kan medlemmarna fylla Globen, Malmö Arena och Ullevi – tre gånger om! Naturskyddsföreningen i Mora ökade mest i landet med 60 procent.

– Det är fantastiskt att vi fortsätter växa, och att vi gör det på så många platser över hela landet. Vi har idag tio regionala kanslier och vi fortsätter att satsa på att utveckla hela vår breda folkrörelse, säger föreningens ordförande Johanna Sandahl.

– Att vi blir fler och fler visar både att de frågor vi arbetar med är viktiga för många människor och att vi gör nytta. Många brinner för klimatarbetet, frågorna om kemikalier, jordbruk och mat. Dessutom folkbildar vi med föredrag, utflykter och debatter varje vecka på olika platser landet runt. Jag känner mig otroligt stolt över alla ideella insatser som görs för natur och miljö, inte sällan i det tysta.

Naturskyddsföreningen finns i 270 lokala föreningar, kretsar, i så gott som alla Sveriges kommuner. Under 2015 har föreningen regionalt ökat mest i Halland, 18,9 procent. De lokala avdelningarna i Varberg, Falkenberg och Halmstad har fått många nya medlemmar.

Kretsar som ökat mycket i Mälardalen

Uppsala län – Uppsala Naturskyddsförening 7,5 procent
Södermanlands län – Naturskyddsföreningen i Katrineholm 5,3 procent
Västmanlands län – Naturskyddsföreningen i Fagersta 5,6 procent