Klädbytardagen den 18 april

Byt kläder i Håbo, Östervåla, Heby, Uppsala

Vi i den rika delen av världen shoppar allt mer, trots överfyllda garderober. Det drabbar miljö och människor hårt i andra länder. Samtidigt så börjar många tröttna på slit-och-släng-trenden. Second hand är både miljösmart och kul. På Klädbytardagen blir det ännu bättre. Det är en rolig, social och helt gratis aktivitet som ger konkret miljönytta. De plagg som man har tröttnat på eller som inte längre passar blir nya och roliga för någon annan. Livet på kläderna förlängs och vi bidrar till en bättre miljö.

Nytt för i år är att våra nordiska grannländer hakar på klädbytardagen den 18 april med flera ”events” på flera orter i Danmark, Finland och Norge samma datum. Folk över generations- och klassgränser kan mötas. Det handlar främst om att träffas, ha trevligt och att höja varandras livskvalitet. Att miljön sparas är ytterligare ett plus!

Läs mer på www.naturskyddsforeningen.se/kladbytardagen

Här ordnas klädbytardagar den 18 april i Uppsala län:

Håbo

Var: Björksäterkyrkan
Inlämning: 16 april kl 18-20 och 18 april kl 10-11
Klädbyte: kl 11-15
Övrigt: Max 10 hela och rena plagg (kläder, skor etc). Möjlighet att köpa fika finns.
Kl 11.30-12 Annkristin Hult, Länshemslöjdskonsulenterna tipsar om klädvård (begagnade kläder)
Kl 13-13.30 Annkristin Hult, Länshemslöjdskonsulenterna tipsar om vad du kan göra med begagnade T-shirts.
Arrangörer: Björksäterkyrkan, Naturskyddsföreningen Håbo, Länshemslöjdskonsulenterna
Kontakt: Ingrid Ljungqvist, ingrid.ljungqvist@gmail.com

Östervåla

Var: Biblioteket