Media om Mineralpolicyn

Det blev ett fint genomslag för gruvfrågan igår, främst genom Riksrevisionens rapport, och vi var med på ett ganska stort hörn! Ordförande, Johanna Sandahl intervjuades av TT och många redaktioner som tagit det tidigare telegrammet tycks ha uppdaterat nyheten med hennes uttalande.

Naturskyddsföreningen var med i SVT Västerbottens nyheter (2.05) genom Marie Persson, efter en intervju med riksrevisor Ulf Bengtsson samt kort kommentar från branschorganisationen SveMin *

SVT Norrbotten hade samma inslag  (minus Persson) samt länsstyrelsen i studion, Anna-Carin Ohlsson enhetschef. Hon var mycket bra och uttryckte kritik i linje med Riksrevisionens rapport plus att Northlands konkurs i Pajala samt att Bolidens ekonomiska garantier för Aitik-gruvan diskuterades.

Supermiljöbloggen skrev också om granskningen. SVT Västerbotten gjorde en särskild nyhet om att Blaiken-konkursen blir ännu dyrare än man trodde. Västerbottenskuriren www.vk.se har ett flertal artiklar på gruvtema men dessa är tyvärr låsta för icke-prenumeranter.

* SveMin sa rent ut att ”vi hoppas att regeringens översyn blir väldigt begränsad” eftersom man tycker att det saknas skäl att göra en stor översyn.