Natursnokande vid Sunnerstastugan – Hur förbereder djuren sig inför hösten?

En solig söndag i slutet av september så samlades ett glatt gäng barn och vuxna vid Sunnerstastugan söder om Uppsala för att delta i en av höstens Natursnoksaktiviteter: Djurens skafferi.

Foto: Bea Hagvall Olsson

Vi var ungefär 20 deltagare som samlades utanför Sunnerstastugan söder om Uppsala. Målet med dagen var att lära sig mer om hur djuren förbereder sitt ”skafferi” inför hösten. Dagens Natursnoksledare Bea Hagvall Olsson började med att presentera sig själv, och sedan fick vi deltagare presentera oss och berätta vad vi tycker är det allra bästa med hösten. Svampplockning och alla fina höstfärger var teman som dök upp hos flera av deltagarna. Efter introduktionen så promenerade vi i samlad tropp till en närliggande motorikbana, som fungerade som bas för dagens aktivitet.

Natursnoksverksamheten är den del av Naturskyddsföreningens verksamhet som riktar sig till barn mellan 3 och 10 år, och deltagande i alla de aktiviteter som de lokala Natursnoksgrupperna organiserar sker i sällskap med en vuxen medlem i föreningen. Jag som vuxen utan barn hade dock fått dispens från Bea och plockade istället fram mitt inre barn under dagen! Däremot så stod jag över att delta i den första aktiviteten som Bea hade förberett för barnen: att bland motorikbanans många hinder leta efter och samla ihop uppsatta små lappar som skulle symbolisera den mat som djur samlar in inför hösten. Det verkade vara en väldigt uppskattad aktivitet bland de barn som deltog, för det var inte många lappar kvar efter ett par minuter! Därefter så flyttades fokuset till att leta efter riktiga saker som kan ingå i djurens höstskafferi. Barnen hittade svamp, kottar, löv, hasselnötter, och annat som de nyfiket visade upp för Beatrice. Vi fick lära oss om vad det egentligen är i en kotte som är mat till djuren, att hasselnötter inte ingår i allemansrätten, och så fick vi även smaka på torkade rönnbär som Bea hade med sig. Dagen avslutades med pinnbrödsgrillning och fri lek.

Barnen verkade vara väldigt nöjda med dagen, och flera stycken berättade glatt att de lärt sig många nya saker, men vad tyckte de medföljande vuxna? Det var flera som berättade att det här var första gången som de deltog i en Natursnoksaktivitet, och att de gärna skulle delta fler gånger. Framför allt så uppskattade de att komma ut i naturen med barnen tillsammans med andra, och tyckte att det var givande för barnen att ha en uppgift under tiden. I ett samtal vid elden i slutet av dagen så kom vi in på det som faktiskt är Natursnoksverksamhetens grundidé: att få fler vuxna och barn att komma ut i och lära sig mer om naturen, vilket sker genom lekar och att upptäcka och undersöka. En av de vuxna deltagarna underströk just vikten av att få ut barnen i naturen, och menade att om man vill odla ett natur- och miljöintresse senare i livet så underlättar det om man har fått se och uppleva naturen tidigt. Genom att upptäcka och undersöka genom lekar och uppdrag så sås frön till att kämpa för naturen i stort och smått.

Att leta efter lappar i en inspirerande utomhusmiljö är kanske ett sätt att så de här fröna: att lära sig att bli uppmärksam på naturen runt omkring en, och vad den har att erbjuda. Kanske är det något av de barn som deltog i just den här Natursnoksaktiviteten som kommer bli framtidens naturkämpe, eller kanske blev det inspiration till någon av de deltagande vuxna att själva engagera sig som Natursnoksledare? Jag själv blev åtminstone otroligt peppad på att få med fler (både barn och vuxna) i den gemenskap som föds av att umgås tillsammans ute i naturen!