Lär dig spåra stora rovdjur onsdag 28 november

Jonatan Borling pratar om de spår man kan hitta av stora rovdjur på barnmark och på snö samt visar hur man mäter tassars längd och steglängd. På Biotopia finns fina spårstämplar som vi lånar och en sandlåda som kan användas för att i lugn och ro lära sig mäta olika spår. Hur mäter man en tass? Hur mäter man steglängd? Hur skiljer man lodjursspår från spår av räv, hund eller varg? Och vad ska man titta efter om man misstänker att man hittat ett vargspår? Vi visar också på olika böcker som kan användas, från de lite enklare till en mer utförlig.

Den 1 december får de som vill testa sina kunskaper i praktiken följa med på rovdjursföreningens utflykt till vargreviret Glamsen (mellan Älvkarleby och Gävle) den 1 december.

Alla intresserade är välkomna!

Kontaktperson: Per Axell mobil 076-231 73 35 eller per.axell@rovdjur.se, regionsansvarig Uppsala län för Svenska rovdjursföreningen.