om Naturnatten 2019 (Kulturnatten)

Tack alla deltagare och publiken för en fin dag i Stadsträdgården. Vackert väder (lite blåsigt som vanligt) och skönt tempo.

På återseende!

Uppsala Stadsträdgård, Gula villan den 14 september Uppsala

kl 14.30 Välkomnade från vice ordförande i Naturskyddsföreningen Uppsala län.

kl 14.40 Afrikagrupperna Hotet mot det fria fröet. Hur arbetar vi för ett mer hållbart jordbruk där alla har rätt att använda lokala fröer? med Gloria

kl 15 Klimatlätt är ett samarbetsinitiativ och en satsning med syfte att stötta och hjälpa de som bor och jobbar i Uppsala län på vägen till ett mer klimatsmart liv. Med Adam Wallin, Naturskyddsföreningen Uppsala.

kl 15.30 Sju Synder i Djurturism med Lara Tickle

kl 15.50 Klimataktion i Uppsala med Tomas Lohammar

kl 16.15 Att gå ut i naturen och in i sig själv. Vad händer i kroppen och hjärnan när man är ute i naturen? Den senaste forskningen med psykologen Ira Sundberg. Vandra mellan tallarna. Ta chansen att följa med på denna annorlunda och avkopplande tur där vi vandrar tysta tillsammans genom skogen.

kl 17 Trädkramarna- en kabaré om miljökamp och vår stund på jorden.
I en salig blandning av humor och allvar gestaltas en absurd verklighet. Med teater, sång och musik berättar kabaréduon om miljö, mod och behovet av förändring. Allt för att inspirera till  visioner om en bättre verklighet och handling för förändring. Av och med kabarégruppen Sweet Dreams. kl 18 Trädkramarna följs av en workshop. Med interaktiva och lättsamma former utlovas skratt mitt i allvaret.- Workshop

kl 18.30 Prisutdelning, Georg Sjöbergs minnesfond.
Rosmarie Sundström
tilldelas priset för hennes målmedvetna och idérika arbete för klimat och miljö.

Ingemar Södergren får priset för sitt starka engagemang för naturen i Uppland och för klimatet.

kl 19 Uppsalanatten – full av fladdermusljud – Avslöjande föredrag och guidningar om vad som pågår utomhus i mörkret. Med Johnny de Jong, fladdermusexpert och forskningsledare på Centrum för biologisk mångfald på Sveriges lantbruksuniversitet, SLU