Digitala workshoppar för kretsaktiva!

En förutsättning för Sveriges klimatomställning är information och deltagande. Mycket behöver hända på kort tid. Om det ska vara möjligt behöver vi alla hjälpas åt. Med start under våren och fram till och med i höst erbjuder Naturskyddsföreningen digitala workshoppar för kretsaktiva …
  • Det är kostnadsfritt för krets/länsförbund och deltagare och vänder sig till medlemmar i föreningen.
  • Riks tar fram anmälningslänk och hjälper gärna till med bildmaterial och marknadsföringstext samt lokal facebookannonsering vid behov.
  • Ansvaret för att hitta deltagare lokalt ligger på kretsen/länsförbundet.
  • Webbinarierna är 60-90 minuter, kvällstid på vardagar, och varvar föreläsning med interaktiva delar.
  • Kom med förslag på datum! Vi är flexibla, vardagar kvällstid (ti-to) från mitten av maj-midsommar samt sept-nov.
  • Först till kvarn gäller.
Kort om de tre olika webbinarierna som erbjuds:

”Tio saker din kommun kan göra för klimatet” med Anders Friström.

En workshop som handlar om exempel på vad kommuner kan göra för klimatinsatser och hur du kan påverka dem att göra mer än vad de gör idag. Många kommuner gör mycket, men ingen gör allt. Det finns utrymme för kretsar och klimatgrupper att komma med förslag på mer verkningsfulla åtgärder inom kommunens olika ansvarsområden.

”Rättvis omställning” med Caroline Westblom.

Under denna workshop diskuterar vi vad som är en rättvis klimatomställning, vilka politiska förslag som krävs för att säkerställa en rättvis omställning och vad en rättvis omställning skulle betyda i just din kommun eller region.

”Energiomställning” med Kristina Östman.

Föreläsning med efterföljande frågestund om hur Sveriges hållbara energiförsörjning och -användning kan se ut 2040, med utgångspunkt i Naturskyddsföreningens rapport Fossilfritt, förnybart, flexibelt.