Ett stort tack till alla som besökte och deltog på Uppsala Naturfest den här gången!

Nu är vi helt fossilfritt påfyllda med återvinningsbar energi inför valet i höst. Håll utkik efter Filmen, som kommer i höst.

Bilder ©Kristina Keyzer 2018

Filmen: https://www.youtube.com/watch?v=f6-Vg3A1uK4&feature=youtu.be

Bakgrund

Lördagen den 16 juni – söndagen den 17 juni 2018 har Naturskyddsföreningen sin riksstämma i Uppsala. Dagen innan, fredagen den 15 juni, passar man på att bjuda in allmänheten till en heldag i Uppsala Stadsträdgård som lyfter fram det stora, breda, aktiva och ideella engagemanget kring natur och miljö, och visar på vilken positiv kraft det har.

Vi fyllde på med Naturkraft!

Fredagen blev en solig och vacker dag, med lite vind som busade med affischer och skyltar.

Det kom en hel del besökare som inte visste om att Naturfesten var på gång, några hämtade resten av  familjen, kompisarna. Andra stannade för att prova på att tälja i färskt trä, sy för hand, laga en reva i jeansen eller spela kubb och äta baklava en stund.

Destination Uppsala var där och ”klickade” antal besökare och kom fram till 2-300. Det var ett svårklickat event, Ingen stod still, besökarna gick iväg, och kom tillbaka. Ingen ordning på dem.

Artkunskapen hos dagens besökare visade sig vara över förväntan, lekfullheten och nyfikenheten likaså. Det var ett ständigt surr och aktivitet kring Naturfalken och byggande av Vildbihotell t.ex.

När den planerade sluttiden annonserades kl 15, var det ingen som packade ihop. Det var fortfarande många besökare kvar och aktiviteterna höll på en dryg timme till.

Lärorika, spännande, och inspirerande föredrag på scenen Parksnäckan kl 12–15

När programmet drog igång kl 12, var det inte så många som hunnit komma. Vartefter dagen gick blev det dock en rejäl klunga som stod framme vid scenen. Många åhörare stannade och lyssnade ett pass, gick iväg en stund och kom tillbaka. De mest besökta var som förutspått Kevin Anderson, klimatprofessorn från Cemus och politikerutfrågningarna.

Föredragen handlade om allt från Dyngbaggarnas magiska värld till engagemangets psykologi, från ätbara trädgårdar till slutförvar av kärnavfall. Bredden. Glädjen och stoltheten i att få berätta om det här gick inte att ta miste på. Vi som lyssnade blev ofta djupt rörda. Berättelserna skapade ett tydligt sammanhang.

Staffan Lindberg rattade dagen livfullt och outtröttligt. Tack för det, det var ett maraton!

Många kom och träffade experter och engagerade medlemmar från våra nätverk.

Här var det ett väldigt liv. Trångt som på en marknad, och glatt som på en fest.

Nätverken bjöd på sakkunskap och lekar och gott att smaka. De regionala kanslierna var där med en Sverigekarta där man fick lägga föreningens alla kretsar på rätt koordinater. Det finns väldigt många kretsar.

Mingel och trevnad, besökare och deltagare om vartannat. Alla åldrar, och olika grader av engagemang. Hade inte en konkurrerande aktivitet för ca 100 medlemmar erbjudits samma målgrupp på kvällen, så hade säkert många stannat kvar här.

”mini-Almedalen” i Parksnäckan. En miljöpolitisk debatt.

• Debatten kom att fokusera på miljöpolitiken efter valet. Rikspolitiker från Miljö- och jordbruksutskottet: Socialdemokraterna Åsa Westlund – Ordförande, Moderaterna Jesper Skalberg Karlsson Liberalerna Maria Weimer Miljöpartiet Stina Bergström
  • Efter debatten om den rikstäckande miljöpolitiken intogs scenen av lokala politiker för en diskussion om lokal miljöpolitik bortom valet. Moderaterna Therez Ohlsson Miljöpartiet Maria Gardfjell Centerpartiet Stefan Hanna Vänsterpartiet Hanna Victoria Mörck Socialdemokraterna Rafael Waters

Debatten modererades av Naturskyddsföreningens ordförande Johanna Sandahl, Naturskyddsföreningen Uppsalas ordförande Per Hedberg och Staffan Lindberg. Den drog en lite annan publik än tidigare, det var bra diskussioner och god stämning.

Ett särskilt tack: Förutom listan nedan vill vi även passa på att tacka modiga och härliga Sophie Nordström, projektledare för riksstämman och den som först hoppade på den här tok-roliga idén med full kraft, vår fantastiska konferencier Staffan Lindberg för ett riktigt scenmaraton, samt alla politiker som deltog i utfrågningen: Rikspolitiker i Miljö- och jordbruksutskottet: Socialdemokraterna Åsa Westlund – Ordförande, Moderaterna Jesper Skalberg Karlsson Liberalerna Maria Weimer Miljöpartiet Stina Bergström och lokalpoliterna från Uppsala Moderaterna Therez Ohlsson Miljöpartiet Maria Gardfjell Centerpartiet Stefan Hanna Vänsterpartiet Hanna Victoria Mörck Socialdemokraterna Rafael Waters, tecknaren Björn Lundkvist Illustration – ritarallt! och sist men verkligen inte minst alla som jobbat så hårt på Parksnäckan och erbjudit en förträfflig arena att vara på.

Projektet/kontakt

• Idé och projektledning: Kristina Keyzer
    kansli.malardalen@naturskyddsforeningen.se
    +46 70237 1933
    Naturskyddsföreningen kansli Mälardalen för Naturskyddsföreningen Uppsala län
  • Projektgrupp:
    Marianne Kahn, Ira Sundberg, Elizabeth Brunius Hayashida,
    Per Hedberg och Hans Hiller, i Naturskyddsföreningen engagerade och aktiva medlemmar från
    Uppsala länsförbund och krets.
  • Projektägare: Naturskyddsföreningens Riksstämma 2018

Ideellt bidrag från medlemmar i hela Sverige och särskilt ifrån Naturskyddsföreningen i Uppsala.

Finansiellt bidrag från
Naturskyddsföreningen Uppsala län och krets