till dig som deltar på länsstämman på söndag

Varmt välkommen till Naturskyddsföreningens länsstämma på söndag.

• Kläder efter väder och bra skor är bra att ha. Vi hoppas på vårfåglar och frisk luft. https://www.smhi.se/q/Salsta/Uppsala/2680493
  • Medtag eget eftermiddagsfika till vandringen! (det finns möjlighet att komplettera i caféet på plats)

Du väljer sätt att ta dig till och från stämman och vilka upplevelser du vill satsa på!

Välj mellan naturvandring och musik, eller båda två.

• Tar du tåget till Vattholma är det ca. 30 minuters promenad till Salsta slott läns en mindre grusväg som går parallellt med tågspåret norrut. Vi samlas 8.30 vid stationen och går tillsammans med guide.
  • Till dig som ansluter kl.11 – Kommer du från Uppsala går du under järnvägen, uppför trappan och till vänster över cykelparkeringen direkt ut på leden. Leden är markerad med en blå skylt. Ingen möter upp, men låt det gärna bli en ”Trevlig promenad med spontan presentation”.

Efter stämman

• Efter stämman guidar naturguiden och fågelskådaren Anders Arnell oss på Salstaleden från slottet till Skyttorp. Från Skyttorp kan du sedan ta tåget hem.
  • Tog du bilen till Vattholma station på fm? Då kan du hänga med på den guidade vandringen på Salstaleden sträckan från slottet till Skyttorp efter stämman för att sedan ta tåget tillbaka till Vattholma och din bil.
  • Tar du bilen direkt till slottet finns en beskrivning nedan om hur du bäst hittar. Efter stämman kan du välja att gå med på vandringen mot Skyttorp en bit, och sedan vända tillbaka till konserten på slottet t.ex.
  • Tar du tåget till Vattholma och inte vill delta på vandringen på eftermiddagen får du promenera tillbaka till Vattholma på egen hand.

Är något oklart med dina resealternativ kan du kontakta Kristina på kansliet 070-2371933 eller Maria Gardfjell 070-393 3936

Hitta hit!

Med tåg: till Vattholma station – gemensam promenad på morgonen till Salsta slott ca 30 min.

Med bil: Följ ej Google Maps GPS om du kommer med bil, vissa dagar leder den till baksidan av slottet där det inte finns parkeringsplatser (andra dagar kan den visa rätt). Framsidan, där parkeringsplatserna finns, nås däremot alla dagar via väg 290, avfart mot Salsta och sedan in till vänster vid skylt mot slottet. Besöksadress är Lena Salsta 63, 743 92 Vattholma. https://maps.app.goo.gl/B3Fqw48KdH5xdyzL8

Tillbaka hem gör vi en vandring på Salstaleden till Skyttorps station med en naturguide. För dig som kommer med bil och vill vara med på vandringen rekommenderas parkering vid Vattholma station, dit du kan ta tåget tillbaka efter vandringen.

Programmet för dagen

Kretskonferens 9.30 – 11

9.30 Fika (kaffe + smörgås)
9.50 För krets-aktiva. Ett matnyttigt forum där vi går igenom praktiska lösningar för ökat samarbete mellan kretsarna, nyheter, support och tips.

Föredrag för alla medlemmar 11 – 12.30

11.00 En bensträckare med vatten och frukt. Övriga deltagare ansluter.
11.30 Så jobbar vi med EU-valet och andra aktuella frågor om natur och miljö. – Maria Gardfjell, länsordförande och Ylva Lidén, riksstyrelsen.

Lunch och kaffe samt kaka 12.30

– Länsstämma 13.30 –

Vårvandring 14.30 – ca. 16

14.30 Guidad vandring på Salstaleden mot Skyttorp. Kombinera ett trevligt möte med en lika fin naturupplevelse! Vi kommer upptäcka vårtecken längs Salstaleden som vi vandrar på förmiddagen  från Vattholma station – Salsta slott och på eftermiddagen från Salsta slott – Skyttorp station. Vår guide är Anders Arnell.

Tänk på …

• Årsmöteshandlingar finns på hemsidan Naturskyddsföreningen Uppsala län. https://uppsala-lan.naturskyddsforeningen.se/om-oss/dokument/
  • Ta gärna tåget, annars samåk gärna och kolla med din krets om möjlighet till reseersättning.
  • Kretsstyrelserna i Uppsala län uppmanas att utse och anmäla ombud till stämman.
  • Länsförbundet står för ombudens reseersättning.
  • Ingen kostnad för deltagarna.
    Åter igen varmt välkomna önskar styrelsen för länsförbundet, genom Kristina på kansliet

MUSIK – Ett extra tips från slottet!

Iiro Komulainen har examen från musikkonservatoriet i Helsingfors, och har också studerat vid Sibeliusakademin, för bland annat Minna Pöllänen och Ilari Edelmann. Han konserterar nu runt om i Europa och har bland annat spelat vid festivaler i Wien och Berlin. Hans youtubekanal har nått 750 000 tittare runt om i världen. På Salstaprogrammet blir det bland annat Chopins Etude i C-dur.

Som deltagare på stämman är du välkommen till konsert på slottet kl. 16 till rabatterat pris 50kr (istället för 200kr). Kontakta slottet för mer information 🙂 https://salsta-slott.se/musik-pa-salsta-slott/
/ med Vänliga Hälsningar Niclas Malmberg, tfn 0723-628960